۲۸ فروردین ۱۳۸۹، ۹:۴۰

اختصاصی مهر /

ثبت نقشه ایران در نقشه کریدور ترانزیتی تراسیکا

ثبت نقشه ایران در نقشه کریدور ترانزیتی تراسیکا

مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از ثبت نقشه ایران در نقشه کریدور ترانزیتی تراسیکا در نشست آتی اعضای این کریدور در بلژیک خبر داد.

سعید عبدالهی در گفتگو با مهر با بیان اینکه کریدور تراسیکا (اروپا-قفقاز-آسیا) تحت نظر و در حمایت سازمانهای بین المللی قرار دارد، گفت: پس از عضویت در این کریدور، نمایندگان ایران در تمامی نشستهای اعضای کریدور تراسیکا حضور پیدا کرده اند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه ایران در بهترین قلمرو در میان این کریدور قرار گرفته است، گفت: به لحاظ این موقعیت، کشور می تواند فعالیتها و بازار ترانزیتی بسیار خوبی از این کریدور برای خود ایجاد کند.

سعید عبداللهی اعلام کرد: در نشست بعدی اعضای این کریدور در بروکسل بلژیک در یک ماه آینده نقشه ایران در نقشه کریدور ترانزیتی تراسیکا ثبت خواهد شد.

به گزارش مهر، کریدورترانزیتی تراسیکا (اروپا-قفقاز-آسیا) بعد از فروپاشی شوروی سابق در سال 1993 به عنوان یک مسیر ترانزیتی مطرح و در سال 1998 با هدف توسعه روابط اقتصادی ، حمل و نقلی و تجاری کشورهای حوزه دریای سیاه ، قفقاز و حوزه دریای خزر راه اندازی شد و جمهوری اسلامی ایران، پس از قانون الحاق ایران به کریدور ترانزیتی تراسیکا در سال 87 از مهرماه سال 88 با حضور نماینده ایران رسما به این کریدور پیوست. 

همچنین، این کریدور از کشورهای بلغارستان ، اوکراین ، رومانی ، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه ، گرجستان ، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان ، قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه و جمهوری اسلامی ایران به عنوان چهاردهمین کشور عضو این کریدور می گذرد، ضمن اینکه ایران به عنوان تنها مسیر جاده ای این کریدور شناخته می شود.

کد خبر 1064662

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha